Síň slávy

Síň slávy

Síň slávy
 

 

Do historie Rallye Český Krumlov se od roku 1971 zapsaly stovky, možná i tisíce jmen jezdců, spolujezdců a pořadatelů. Několik z nich si však zaslouží speciální místo na výsluní - a právě pro tyto osobnosti jsme otevřeli Síň slávy Rallye Český Krumlov. V roce 2010 do ní byli uvedeni Stanislav Fošum s Františkem Markvartem, kteří jako první obdrželi od současného organizačního výboru speciální upomínkové ceny. V dalších letech je pak následovali František Ziegelbauer, Roman Kresta a Petr Gross.

 

2014 - František Ziegelbauer
*1. září 1942

František Ziegelbauer je další klíčovou osobností Rallye Český Krumlov - společně s bývalým jezdcem a funkcionářem Stanislavem Fošumem založili novou tradici jihočeského závodu, který se po vynucené dvouleté pauze vrátil v roce 1984 do kalendářů motoristických podniků v tehdejším Československu a postupně stoupal zpátky tam, kam předtím patřil.


„Štvalo mě, že se Krumlov kvůli postojům některých funkcionářů dva roky nejel. Společně se Standou Fošumem jsme se toho ujali a museli začít od nuly. I když jsme neměli s pořádáním tolik zkušeností, ze Sdruženého krajského přeboru se nám za šest let, kdy jsem byl ředitelem, povedlo soutěž vrátit zpátky do federálu a od roku 1989 se Krumlov koná jako součást nejvyššího šampionátu,“ říká muž, který musel jako šéf rallye po listopadové revoluci skončit. Českokrumlovské soutěži se však František Ziegelbauer věnuje jako vedoucí dvou rychlostních zkoušek aktivně dodnes.

 

Vlevo František Ziegelbauer při přebírání upomínkové ceny, vpravo v době své aktivní jezdecké kariéry.

 

2013 - Roman Kresta
*24. dubna 1976

Roman Kresta vyhrál v Českém Krumlově svou první soutěž v absolutním pořadí mezinárodního mistrovství České republiky už v roce 2000. Tenkrát ještě ale netušil, že se stane nejúspěšnějším jezdcem jihočeské soutěže všech dob.


„Na to se nedá zapomenout. Byla to moje první sezona s vozem specifikace WRC, předtím jsem jezdil pouze s dvoukolkami. Oproti předchozím rokům to byl obrovský skok vpřed. Jet s vozem specifikace WRC například Malonty byl zážitek. Začátky s Octavií WRC nebyly jednoduché. Stále jsme se učili a sžívali s novým autem. Právě Malonty jsou pro mě stěžejní krumlovskou rychlostní zkouškou. Dnes už rozdíly na této vložce nejsou tak veliké jako dříve. O většině svých vítězství jsem ale rozhodl právě tady.“


Na první triumf si dobře pamatuje také Krestův tehdejší spolujezdec Jan Tománek. „Před startem Malont se na mě Roman koutkem oka podíval a usmál se. Mně bylo hned jasné - teď se pojede hrozně rychle! Dobře si vzpomínám i na oslavu vítězství. Ještě v neděli ráno jsme hledali mechaniky po celém Českém Krumlově,“ vzpomíná současný navigátor Martina Prokopa v mistrovství světa.


Trnavský jezdec ještě doplňuje: „Krumlov je moje srdeční záležitost. Panuje tu vždycky výborná atmosféra. Je vidět, že kolem rallye se tu pohybují lidé, kteří tomu rozumějí. Nevzpomínám si na nějaký větší problém,“ říká Roman Kresta, jenž po dominanci v roce 2004 přidal v dalších letech společně s Petrem Grossem ještě pět po sobě jdoucích vítězství (2007, 2008, 2009, 2010 a 2011) a stal se tak rekordmanem Rallye Český Krumlov. Jeho sedm triumfů v nejbližší době asi těžko někdo překoná.

 

Roman Kresta přebírá upomínkovou trofej na cílově rampě Rallye Český Krumlov v roce 2013.

 

2013 - Petr Gross
*4. ledna 1963

Mladoboleslavského spolujezdce Petra Grosse už několik let pojí s Českým Krumlovem nejen pět absolutních triumfů ve zdejší soutěži. Zatímco se českokrumlovské rallye pokaždé aktivně účastnil, několik posledních ročníků pomáhal i uspořádat. Jihočeské město se navíc před časem stalo jeho novým domovem. A přestože teď čte svůj rozpis na té nejdůležitější a nejtěžší životní erzetě, své místo ve startovní listině i organizačním výboru soutěže bude mít vždy jisté.


Jeden z nejzkušenějších navigátorů českého rallyesportu má za sebou mnoho sezon v továrním týmu Škoda Motosport, absolvoval desítky závodů v zahraničí, ať už v rámci mistrovství světa nebo mistrovství Evropy. V Českém Krumlově seděl mimo jiné vedle takových jezdců jako Tomáš Enge, Tomáš Hrdinka nebo Vladimír Berger.


„Poprvé jsem na jihočeské soutěži startoval v roce 1984 s Pavlem Siberou na voze Škoda 120 L. Byl to asi můj třetí závod v životě. Tehdy se soutěž jela jako sdružený krajský přebor. Pohybovali jsme se kolem třetího místa, ovšem podcenili jsme šotolinu pod Kletí, na kterou nebyly k dispozici vhodné pneumatiky, a propadli se na konečné páté místo. Už tehdy se mi rallye líbila a věděl jsem, že se do Českého Krumlova budu rád vracet,“ vzpomíná v knize o historii Rallye Český Krumlov Petr Gross. „Nedokážu říct, které krumlovské vítězství bylo nejtěžší. Rozhodně náročný byl kvůli počasí náš poslední triumf, ale v paměti mi utkvělo to první vítězství s Romanem Krestou v roce 2007.“

 

Petr Gross (vlevo) s Romanem Krestou při jubilejním čtyřicátém ročníku Rallye Český Krumlov.

 

2010 - Stanislav Fošum
*28. prosince 1940

Jméno Stanislava Fošuma není mezi současnými rallyeovými fandy až tak známé. Českobudějovický rodák, který od dětství žije v Českém Krumlově, nikdy neslavil mistrovské tituly ani nevyrážel pro vavříny za hranice republiky. Přesto je tenhle skromný automechanik jednou z nejvýznamnějších postav druhé nejstarší soutěže na našem území. Rallye Český Krumlov totiž společně se svým dlouholetým spolupracovníkem a velkým kamarádem Drahoslavem Bártou v roce 1971 založil. Kromě toho, že byl jedenáct ročníků i ředitelem soutěže, k závodům dokázal přitáhnout dva muže, o nichž bylo v dalších letech hodně slyšet. Jedním z nich byl člen absolutní soutěžácké špičky let minulých Jiří Urban, a tím druhým dlouholetý představitel společnosti Škoda Auto Vratislav Kulhánek.


„Když jsme si v roce 1970 šli se Slávou Bártou pro licenci, abychom mohli závodit, museli jsme vstoupit do českokrumlovského automotoklubu. O rok později nás zvolili do výboru a začala se vymýšlet činnost, když tady o dva roky dříve skončily závody v motocrossu. A protože už jsem měl jeden závod odjetý a věděl jsem, o čem soutěže jako takové jsou, rozhodli jsme se uspořádat první ročník Rallye Český Krumlov. I když jsme tenkrát jako jezdci nemohli být oficiálními činovníky a samotnou soutěž řídili lidi z autoklubu, celý závod jsme nachystali - stavěli jsme trať, dělali itinerář, sháněli materiály… prostě všechno,“ prozrazuje Stanislav Fošum prvopočátky jihočeské soutěže.

 

Stanislav Fošum (vlevo) se svým bývalým spolujezdcem Vratislavem Kulhánkem.

 

2010 - František Markvart
*12. dubna 1945

Existuje jediný jezdec na světě, který nejenže pamatuje všechny ročníky českokrumlovské soutěže, ale ve všech startoval! Plzeňský František Markvart začínal v roce 1966 s tehdejší Škodou Octavia a postupem času vystřídal typy 1000 MB, 100, 110, 120, 130, favorit, felicia a teď už pár sezon jezdí s fabií. S výjimkou nového vydání octavie usedal do všech typů, které v Mladé Boleslavi pro rallye připravili. Čtyřiačtyřicátá Rallye Český Krumlov 2016 pro něj bude znamenat zahájení neuvěřitelné padesáté sportovní sezony bez přerušení a stále se značkou Škoda. Příští rok to navíc bude deset let, co figuruje v českém vydání Guinessovy knihy rekordů. Další jubileum si ale jistě vyžádá její aktualizaci.

 

František Markvart odjíždí z vyhlášení Rallye Český Krumlov, v roce 2015 z toho bylo druhé místo ve třídě 7.

 

Text: Pavel Kacerovský, Vladimír Dolejš a Petr Šulčík
Foto: Dalibor Benych, Pavel Kacerovský, Jaroslav Kacerovský a archiv jezdců

 

Partneři:
.......................................................

 


 

 

Média:
.......................................................

 

 

Partnerská města:
.......................................................