|
Zatím poslední rozhovor s jihočeským soutěžním jezdcem Jiřím Sojkou se uskutečnil po úvodní soutěži Timeseal MČR ve sprintrally, kterou byla Rally Vrchovina. Na tomto závodě představil svůj nový Suzuki Swift Sport pro třídu 9. Jiří Sojka s ním dojel na druhém místě ve třídě a nové auto si moc pochvaloval. V následujícím rozhovoru se podrobněji podíváme na další dva závody, které následovaly.
Po delší pauze, která následovala po Jänner Rallye, byla další soutěží Rallye Šumava Klatovy, která se jela jako druhý podnik sedmidílného Mediasport MMČR v rally. Bohužel tvůj nový Swift zazlobil hned v úvodu?
„Po Vrchovině jsme byli pozitivně naladěni a hlavně spokojeni s novým autem. Bohužel jak říkáš, problémy začaly hned na začátku. Málem jsme do Čínovského okruhu neodstartovali. Celou rychlostní zkoušku jsme odjeli na nouzový režim a ve výsledcích jsme figurovali na úplně posledním místě ... V cíli jsem pak zjistil, že nám praskla hadice od sání.“
Tak to nebyl vůbec pěkný začátek, co následovalo dál?
„Od další RZ jsme začali stahovat ztrátu a pokoušeli se tak o co nejlepší výsledek. Bohužel z toho plynuly jen další chyby, hodiny a výlety mimo trať. Naštěstí vše bylo jen lehkého charakteru a vždy jsme se vrátili zpět na trať. Večer jsme už byli na třetím místě v naší třídě. Tento výsledek nás pozitivně naladil na sobotní etapu. S autem i mokrými pneumatikami Hankook jsme byli moc spokojeni.“
Pozitivně naladění jste odstartovali do sobotní etapy?
„Ráno jsme šli do závodu s tím, že se chceme posunout na druhé místo ve třídě a co nejvýše v absolutním pořadí. Bohužel Šumava nám není souzena. Už na třetí sobotní rychlostní zkoušce jsme byli dlouzí na brzdách a o pařez utrhli kolo ... Kvůli této nehodě na Rallye Šumava jsme pak nejeli Rally Lužické Hory, protože náš rozpočet není nafukovací. Museli jsme pak vynechat i rallysprint na Kopné, protože jsem nechtěl poškodit auto před domácím Krumlovem.“
Domácí 41. Rallye Český Krumlov se pro tebe a Jindřišku vyvíjela více než dobře?
„Do Krumlova jsme se moc těšili, protože pro Jindřišku to byla první Rallye Český Krumlov v kariéře. Pro jistotu jsme vynechali shakedown na českobudějovickém Výstavišti. Auto zůstalo stejné jako na Šumavě, jen se samozřejmě opravilo utržené kolo. První rychlostní zkoušku na Výstavišti jsme projeli v klidu, abychom eliminovali nějaká poškození na autě. Poprvé v letošní sezóně jsme vyrazili na suchých pneumatikách. Od svých špionů jsem měl informace, že na následujících měřených úsecích je sucho, tak jsem risknul suché obutí. Ještě rampu v ČK jsme přejeli na suchu.“
Pak ale začalo pršet?
„Už na startu RZ Slavkov přišla změna, protože začalo hustě pršet. Bohužel se tak naplnil trend letošních mokrých soutěží. Slavkov jsme projeli v klidu a opatrně, ale i tak jsme byli jednou venku. Na RZ Rožmitál jsme odstartovali a snažili se jet co nejrychleji. Po projetí kolem havarovaného vozu Miloše Dvořáka jsme se ale rozhodli, že pojedeme v klidu, protože chceme Krumlov dokončit. Navíc jsem uklidnil Jindřišku, že nebudeme blbnout. Následoval Ján. Skoro všichni jeli na mokrých pneumatikách, nám ale zůstaly suché pneumatiky, čemuž ale nenasvědčovaly dosahované rychlé časy! V servisu se pak jen zkontrolovalo auto a konečně přezuly mokré pneumatiky na druhou sekci rychlostních zkoušek.“
Ale ani na mokrých pneumatikách ses nevyvaroval výletů mimo trať?
„Na druhém průjezdu RZ Slavkov jsme jeli znatelně opatrněji, ale i tak jsme vyletěli ze silnice na tom samém místě. Ani tato nepříjemnost neznamenala větší ztrátu, protože jsme dojeli druzí s necelými dvěma sekundami ztráty. Následující Přídolí jsme vyhráli. Na druhém Jánu, který snad znám z paměti a vždycky mi seděl, jsme ale zažili první velkou „krizovku“. Za diváckým místem, v odbočení u Bídy, jsme rozjeli Swifta až na maximální rychlost. Na horizontu jsem si ale lehce ťukl o brzdu a už jsme se točili v hodinách. Naštěstí se nám nic vážného nestalo, když to odnesly jen nárazníky. Po pátku jsme byli na prvním místě ve třídě 9, takže cíl pro úvodní etapu byl 100% splněn.“
Ale sobota byla ještě moc dlouhá?
„Sobota začala v dobrém duchu s cílem postupného navyšování našeho náskoku ve třídě 9. RZ Kohout se nám povedla, i když nám neměřili úplně přesný čas, protože Martin Rada srazil v cíli fotobuňku a naboural auto časoměřičů. Všude bylo mokro a spousta vytahaného bláta. Z Kohoutu jsem měl veliký respekt, ale naše časy byly nakonec dobré. Malonty se nám také povedly a zajeli jsme nejrychlejší čas ve třídě. Trochu mě mrzelo moc retardérů na příjezdu k návsi v Malontech. Samozřejmě chápu, že v dnešní době je potřeba v diváckém místě auta zpomalit. Náskok jsme tedy navýšili. Druhý průjezd Kohoutu jsme opět vyhráli, takže v autě panovala naprostá spokojenost. Super RZ na Výstavišti jsme jeli opět moc opatrně, abychom něco nevyvedli a mohli jet dál. Po servisní zastávce jsme odjeli na závěrečnou etapu, která obsahovala rychlostní zkoušky Malonty a dvojí průjezd Lipnem.“
Cíl Rallye Český Krumlov se tedy rychle blížil?
„Malonty byla poslední rychlostní zkouška, kde jsem chtěl jet naplno a upevnit si tak vedoucí pozici. Když jsem čekal v cíli tohoto měřeného úseku na Dana Vladyku, který byl v pořadí za mnou, tak jsem dostal od Vlasty Hodaně informaci, že Dan je venku. Došlo mi, že jsem zatím nejblíže svému vítězství na domácím Krumlově, protože jsem měl čtyři minuty náskok a dvě RZ do cíle.“
Všechno bylo ale nakonec úplně jinak?
„Ale to bych nebyl já, abych na Lipně zas neblbnul ... Podle plánu jsme odstartovali do prvního průjezdu Lipna opatrně a chtěli jsme hlavně bavit sebe i diváky. Po vyjetí z lipenského okruhu se nám ale osudnou stala jedna ze zatáček, ve které bych to nikdy nečekal. Do dneška nevím, co se tam vlastně stalo … Pravděpodobně jízda na půl plynu bez 100% koncentrace není tou správnou cestou k udržení vítězství. Všichni mi říkali, že bych měl jezdit hlavou a myslet hlavně na body. Nechci ale jezdit „na půl“, protože na závodech se přeci závodí. I když vedu ve své třídě, tak je pořád dost aut z jiných tříd přede mnou a to je přeci výzva. Moc mě mrzelo, že Jindřiška byla z této havárie špatná, ale dnes už má snad lepší náladu a těší se na další závody.“
Co máš v plánu dále?
„Nejbližším závodem budou Hustopeče, ale do teď nevím, jestli pojedeme se Swiftem nebo s Ignisem. To se uvidí příští víkend. Následovat bude Rally Bohemia, na které bych už ale chtěl startovat se Suzuki Swift Sport.“
Na Rallye Český Krumlov startoval také Dominique Laurent, jehož auto se připravuje ve tvé dílně. Jak viděl krumlovskou soutěž on?
„Dominique se na start v Krumlově hodně těšil. Nakonec se mu soutěž moc povedla, dovezl svůj Peugeot 206 RC až na cílovou rampu, kde si s Janem Mastacanem převzal poháry za vítězství ve třídě 8.“
Uvidíme Dominiqua ještě na nějakém závodě v Čechách?
„Dominique by měl odstartovat na červencové Rally Bohemia. Protože ale jeho spolujezdec Jan Mastacan bude v té době časově zaneprázdněný, řeší Dominique spolujezdce. Pokud všechna jednání proběhnou úspěšně, můžete se těšit, že na horké sedačce jeho Peugeotu uvidíte spolujezdce světových kvalit! Jeho jméno se včas dozvíte.“
Tradičně pár slov na závěr?
„Chtěl bych poděkovat svým partnerům Suzuki Autostart České Budějovice, Derpal logistik s.r.o., Jouza Union Kaplice, PH autodíly a kamarádům, kteří mě podporují. Všem fanouškům ještě připomenu naše internetové stránky, které najdete na adrese http://www.sojkaauto.wz.cz/.“
Děkuji za rozhovor.
Dalibor Benych
AMK Rallye Český Krumlov
Foto: Dalibor Benych