csen

Síň slávy

Do historie Rallye Český Krumlov se od roku 1971 zapsaly stovky, možná i tisíce jmen jezdců, spolujezdců a pořadatelů. Několik z nich si však zaslouží speciální místo na výsluní – a právě pro tyto osobnosti jsme otevřeli Síň slávy Rallye Český Krumlov. V roce 2010 do ní byli uvedeni Stanislav Fošum s Františkem Markvartem, kteří jako první obdrželi od současného organizačního výboru speciální upomínkové ceny. V dalších letech je pak následovala úspěšná posádka Roman Kresta – Petr Gross, dlouholetý pořadatel František Ziegelbauer a další jezdci Emil Triner s Jiřím Urbanem.

2019 – Jiří Urban

* 22. září 1944
† 10. 3. 2023

Jeden z nejrychlejších a nejúspěšnějších pilotů automobilových soutěží sedmdesátých a osmdesátých let se narodil v roce 1944 v Českých Budějovicích. Celý jeho život se ale pojí s vesničkou Přísečná ležící pouhý kilometr od Českého Krumlova. Během svojí závodní kariéry působil jako ryzí soukromník, byl členem gottwaldovského Barum teamu a pět sezón exceloval v továrním týmu AZNP Mladá Boleslav. Vrcholem jeho kariéry byl start na soutěži mistrovství světa, řecké Rally Acropolis 1988. Z tratí se vytratil po zisku třetího místa ve třídě A5 při Rally Agropa Pačejov 1994.

Jiří Urban při uvedení do Síně slávy s bývalými řediteli soutěže Stanislavem Fošumem (vlevo) a Jindřichem Kuncem

„Vůbec poprvé jsem si závody vyzkoušel v roce 1971 při náborové soutěži na Českokrumlovsku. Tehdy se nejely klasické rychlostní zkoušky, tato soutěž se skládala jen z různých dovednostních úkolů. Dodnes si pamatuji, jak jsem měl zastavit po třísetmetrové akceleraci přímo na čáře. Samozřejmě se mi to nepovedlo… Tentýž rok jsme se s Rudolfem Švecem vydali na první oblastní soutěž do Jihlavy. Při našem debutu v klasické rallye jsme jeli se sériovou Škodou 1100 MB a dojeli čtvrtí ve třídě A1. Sedmé místo z Rally Berounka jsem už ale získal s Jardou Marečkem, mým pozdějším několikaletým mitfárou.“

Hned v roce následujícím dosáhli Urban s Marečkem a jejich Škodou 110 absolutního prvenství při druhém ročníku domácí Rallye Český Krumlov. V průběhu sezóny 1973 startovali opět za českokrumlovský automotoklub, opět s vozem české provenience, avšak v modifikaci 110 LS. Rok na to přišel zlom jejich kariéry. „Dokázali jsme si vyjet první výkonnostní skupinu a kromě Rallye Škoda jsme odstartovali i do Barum rally. Celou soutěž provázely silné deště a bouřky. Nám se ale podařilo náročné podmínky této rallye zdolat a vyhráli jsme třídu! Tohoto triumfu si cením stále, vždyť to bylo naše první pěkné umístění na mezinárodní soutěži,“ vzpomínal Jiří Urban. Další sezóny závodil jihočeský dravec na tratích oblastních i federálních soutěží s novou tovární Škodou 120 S zakoupenou za rovných 98 tisíc korun československých. V roce 1976 přišel další, bohužel již poslední, triumf na domácí soutěži a o rok později dojel pátý absolutně a třetí ve třídě hned za fabrickými auty při Rallye Teplice.

Na Rallye Český Krumlov 1978 dostalo Urbanovo ´esko´ nový motor, který musela domácí favorizovaná posádka před startem zajet. „Trénovali jsme rychlostní zkoušku vedoucí z Červeného Dvoru po úpatí Kleti až do Vyšného. Asi pět kilometrů před cílem nás v rychlé pravé zatáčce něco nakoplo, auto už nestačilo s koly ve vzduchu zatočit do následující levé a vletěli jsme do lesa. Škodovka se zastavila kapotou a čelním sklem o strom… Hrudníkem jsem narazil do volantu a Jarda utrpěl vážná zranění hlavy. Byli jsme sami v lese – já jsem nemohl dýchat, Jardova zraněná hlava silně krvácela. Během pěti minut nás však za námi trénující posádka odvezla domů k našemu hlavnímu mechanikovi, později starostovi Českého Krumlova, Antonínu Princovi. Ten nás dopravil do nemocnice, kde jsme strávili jen jednu noc a po ošetření ji na revers rychle opustili. V té době byla ve špitálu i moje manželka, takže jsem ji zároveň i neplánovaně navštívil,“ vzpomínal s úsměvem Urban. Sen o rozšíření počtu vítězství na domácí rallye se tak záhy rozplynul.

V pátek 10. března 2023 ve 21 hodin, odešel Jiří Urban do závodnického nebe.

2017 – Emil Triner

* 15. března 1961

Příbramský soutěžák Emil Triner patří k těm soutěžním jezdcům, na které generace fanoušků rozhodně nezapomene. Přes dlouhou a úspěšnou kariéru v továrním týmu Škoda či soukromých týmech a mnoho získaných pohárů u nás i ve světě nikdy neztratil svou skromnost a pokoru, a tak je vždy radost Emila potkat a prohodit s ním několik slov.

Emil Triner při slavnostním vyhlášení Rallye Český Krumlov v roce 2017, kde převzal tradiční trofej – kovový model Škody 130 RS

Neodmyslitelně také patří i k českokrumlovské soutěži, a to nejen mnoha úspěchy i pády při svých startech od roku 1989, ale i svým působením s jedním z dlouholetých organizátorů Rallye Český Krumlov, spolujezdcem Honzou Píchou, se kterým Emil získal domácí titul mezi historiky v kokpitu legendárního „Porsche Východu“, Škodou 130 RS, v sezoně 2007. Nezapomenutelným však zůstane jeho jediné absolutní vítězství v Rallye Český Krumlov 2001, v éře první generace vozů WRC, kdy ve shodném čase na desetinu sekundy porazil Tomáše Hrdinku díky lepšímu času v první rychlostní zkoušce. To se ještě nikdy v žádné soutěži dosud nestalo!

„Po odstoupení Kresty se strhl mezi mnou a Tomášem Hrdinkou obrovský souboj. Na okruhu v Římově jsem jel trochu víc rozevlátěji. Zadními dveřmi jsem trefil gumu od traktoru a taky jsem přišel o přední nárazník. Náskok byl najednou pryč. Před poslední rychlostní zkouškou nás dělilo 0,4 vteřiny. Přesně takový rozdíl jsme Tomášovi na Rožmitále vrátili. Nakonec rozhodovala podle řádů první rychlostní zkouška, kde jsme byli rychlejší,“ vzpomíná na legendární vítězství Emil Triner.

2014 – František Ziegelbauer

* 1. září 1942

František Ziegelbauer je další klíčovou osobností Rallye Český Krumlov – společně s bývalým jezdcem a funkcionářem Stanislavem Fošumem založili novou tradici jihočeského závodu, který se po vynucené dvouleté pauze vrátil v roce 1984 do kalendářů motoristických podniků v tehdejším Československu a postupně stoupal zpátky tam, kam předtím patřil.

Vlevo František Ziegelbauer při přebírání upomínkové ceny, vpravo v době své aktivní jezdecké kariéry

„Štvalo mě, že se Krumlov kvůli postojům některých funkcionářů dva roky nejel. Společně se Standou Fošumem jsme se toho ujali a museli začít od nuly. I když jsme neměli s pořádáním tolik zkušeností, ze Sdruženého krajského přeboru se nám za šest let, kdy jsem byl ředitelem, povedlo soutěž vrátit zpátky do federálu a od roku 1989 se Krumlov koná jako součást nejvyššího šampionátu,“ říká muž, který musel jako šéf rallye po listopadové revoluci skončit.

Českokrumlovské soutěži se však František Ziegelbauer věnuje jako vedoucí dvou rychlostních zkoušek aktivně dodnes.

2013 – Roman Kresta

* 24. dubna 1976

Roman Kresta vyhrál v Českém Krumlově svou první soutěž v absolutním pořadí mezinárodního mistrovství České republiky už v roce 2000. Tenkrát ještě ale netušil, že se stane nejúspěšnějším jezdcem jihočeské soutěže všech dob.

Roman Kresta přebírá upomínkovou trofej na cílově rampě Rallye Český Krumlov v roce 2013

„Na to se nedá zapomenout. Byla to moje první sezona s vozem specifikace WRC, předtím jsem jezdil pouze s dvoukolkami. Oproti předchozím rokům to byl obrovský skok vpřed. Jet s vozem specifikace WRC například Malonty byl zážitek. Začátky s Octavií WRC nebyly jednoduché. Stále jsme se učili a sžívali s novým autem. Právě Malonty jsou pro mě stěžejní krumlovskou rychlostní zkouškou. Dnes už rozdíly na této vložce nejsou tak veliké jako dříve. O většině svých vítězství jsem ale rozhodl právě tady.“

Na první triumf si dobře pamatuje také Krestův tehdejší spolujezdec Jan Tománek. „Před startem Malont se na mě Roman koutkem oka podíval a usmál se. Mně bylo hned jasné – teď se pojede hrozně rychle! Dobře si vzpomínám i na oslavu vítězství. Ještě v neděli ráno jsme hledali mechaniky po celém Českém Krumlově,“ vzpomíná současný navigátor Martina Prokopa v mistrovství světa.

Trnavský jezdec ještě doplňuje: „Krumlov je moje srdeční záležitost. Panuje tu vždycky výborná atmosféra. Je vidět, že kolem rallye se tu pohybují lidé, kteří tomu rozumějí. Nevzpomínám si na nějaký větší problém,“ říká Roman Kresta, jenž po dominanci v roce 2004 přidal v dalších letech společně s Petrem Grossem ještě pět po sobě jdoucích vítězství (2007, 2008, 2009, 2010 a 2011) a stal se tak rekordmanem Rallye Český Krumlov. Jeho sedm triumfů v nejbližší době asi těžko někdo překoná.

2013 – Petr Gross

* 4. ledna 1963

Mladoboleslavského spolujezdce Petra Grosse už několik let pojí s Českým Krumlovem nejen pět absolutních triumfů ve zdejší soutěži. Zatímco se českokrumlovské rallye pokaždé aktivně účastnil, několik posledních ročníků pomáhal i uspořádat. Jihočeské město se navíc před časem stalo jeho novým domovem. A přestože teď čte svůj rozpis na té nejdůležitější a nejtěžší životní erzetě, své místo ve startovní listině i organizačním výboru soutěže bude mít vždy jisté.

Petr Gross (vlevo) s Romanem Krestou při jubilejním čtyřicátém ročníku Rallye Český Krumlov

Jeden z nejzkušenějších navigátorů českého rallyesportu má za sebou mnoho sezon v továrním týmu Škoda Motosport, absolvoval desítky závodů v zahraničí, ať už v rámci mistrovství světa nebo mistrovství Evropy. V Českém Krumlově seděl mimo jiné vedle takových jezdců jako Tomáš Enge, Tomáš Hrdinka nebo Vladimír Berger.

„Poprvé jsem na jihočeské soutěži startoval v roce 1984 s Pavlem Siberou na voze Škoda 120 L. Byl to asi můj třetí závod v životě. Tehdy se soutěž jela jako sdružený krajský přebor. Pohybovali jsme se kolem třetího místa, ovšem podcenili jsme šotolinu pod Kletí, na kterou nebyly k dispozici vhodné pneumatiky, a propadli se na konečné páté místo. Už tehdy se mi rallye líbila a věděl jsem, že se do Českého Krumlova budu rád vracet,“ vzpomíná v knize o historii Rallye Český Krumlov Petr Gross. „Nedokážu říct, které krumlovské vítězství bylo nejtěžší. Rozhodně náročný byl kvůli počasí náš poslední triumf, ale v paměti mi utkvělo to první vítězství s Romanem Krestou v roce 2007.“

2010 – Stanislav Fošum

* 28. prosince 1940

Jméno Stanislava Fošuma není mezi současnými rallyeovými fandy až tak známé. Českobudějovický rodák, který od dětství žije v Českém Krumlově, nikdy neslavil mistrovské tituly ani nevyrážel pro vavříny za hranice republiky. Přesto je tenhle skromný automechanik jednou z nejvýznamnějších postav druhé nejstarší soutěže na našem území. Rallye Český Krumlov totiž společně se svým dlouholetým spolupracovníkem a velkým kamarádem Drahoslavem Bártou v roce 1971 založil. Kromě toho, že byl jedenáct ročníků i ředitelem soutěže, k závodům dokázal přitáhnout dva muže, o nichž bylo v dalších letech hodně slyšet. Jedním z nich byl člen absolutní soutěžácké špičky let minulých Jiří Urban, a tím druhým dlouholetý představitel společnosti Škoda Auto Vratislav Kulhánek.

Stanislav Fošum (vlevo) se svým bývalým spolujezdcem Vratislavem Kulhánkem

„Když jsme si v roce 1970 šli se Slávou Bártou pro licenci, abychom mohli závodit, museli jsme vstoupit do českokrumlovského automotoklubu. O rok později nás zvolili do výboru a začala se vymýšlet činnost, když tady o dva roky dříve skončily závody v motocrossu. A protože už jsem měl jeden závod odjetý a věděl jsem, o čem soutěže jako takové jsou, rozhodli jsme se uspořádat první ročník Rallye Český Krumlov. I když jsme tenkrát jako jezdci nemohli být oficiálními činovníky a samotnou soutěž řídili lidi z autoklubu, celý závod jsme nachystali – stavěli jsme trať, dělali itinerář, sháněli materiály… prostě všechno,“ prozrazuje Stanislav Fošum prvopočátky jihočeské soutěže.

2010 – František Markvart

* 12. dubna 1945

Existuje jediný jezdec na světě, který nejenže pamatuje všechny ročníky českokrumlovské soutěže, ale ve všech startoval! Plzeňský František Markvart začínal v roce 1966 s tehdejší Škodou Octavia a postupem času vystřídal typy 1000 MB, 100, 110, 120, 130, favorit, felicia a teď už pár sezon jezdí s fabií. S výjimkou nového vydání octavie usedal do všech typů, které v Mladé Boleslavi pro rallye připravili.

František Markvart odjíždí z vyhlášení Rallye Český Krumlov, v roce 2015 z toho bylo druhé místo ve třídě 7

Čtyřiačtyřicátá Rallye Český Krumlov 2016 pro něj znamenala zahájení neuvěřitelné padesáté sportovní sezony bez přerušení a stále se značkou Škoda. Následující rok to navíc bylo deset let, co figuroval v českém vydání Guinessovy knihy rekordů. Další jubileum si ale jistě vyžádá její aktualizaci.

Text: Pavel Kacerovský, Luboš Šalát, Vladimír Dolejš a Petr Šulčík
Foto: Dalibor Benych, Pavel Kacerovský, Petr Skřivánek, Jaroslav Kacerovský, Zdeněk Klíma a archiv jezdců