Dnes odpoledne odstartoval již 51. ročník Rallye Český Krumlov. „Ostrý“ program jihočeské soutěže zahájily v CB Auto Rallye Aréně na českobudějovickém výstavišti historické vozy, startující v rámci XVI. Rallye Legendy Show. Letošní ročník Rallye Český Krumlov je opět zařazen do FIA European Rally Trophy a Mistrovství ČR v rally. Závodní auta z let minulých odstartovala v rámci Autoklub Mistrovství ČR v rally historických automobilů. Letošní novinkou je Autoklub Rally Challenge, které se účastní vozidla s platnou homologací FIA upravená podle národních předpisů či vozidla s národní homologací nebo s prošlou homologací více jak osm let.
Po absolvování divácké Super rychlostní zkoušky na Výstavišti České Budějovice, na které byl nejrychlejší Filip Mareš, se soutěžní posádky vydaly do Jelení zahrady, která se nachází pod českokrumlovským zámkem. Čekala tu na ně startovní rampa, po které následoval průjezd historickým centrem Českého Krumlova, které je zapsáno na Seznamu světového dědictví UNESCO. Závodní vozy, ač se pohybovaly v klidném tempu, byly zajímavým zpestřením nejen pro návštěvníky a turisty tohoto nádherného jihočeského města. Přímo na náměstí Svornosti byla situována průjezdní kontrola. V Jelení zahradě spousta jezdců nebo spolujezdců studovala meteorologické radary na svých mobilech, protože obloha se škaredě zatáhla.
Úvodní etapa 51. Rallye Český Krumlov obsahovala celkem 64 měřených kilometrů, které se odjely na třech klasických úsecích a na okruhové Super RZ v Českých Budějovicích. Rožmitál musel být oproti minulému ročníku kvůli poškozenému mostku zkrácen o více jak pět kilometrů. Ani toto zkrácení však na sportovní hodnotě měřeného testu nic neubralo a soutěžící si užili množství náročných zatáček a horizontů. Druhým měřeným testem byl Citajl, který se jel v identické podobě jako loni. Posledním úsekem byl legendární Ján. U něj došlo ke změně hned po startu na diváckém místě v Blansku. Soutěžní speciály objely celý ostrůvek na návsi obce, přihlížejícím divákům tak vznikla možnost vidět z jednoho místa hned čtyři prudké zatáčky s následným odjezdem. Všechny páteční rychlostní zkoušky absolvovaly posádky dvakrát.
Nejrychlejší čas na prvním průjezdu Rožmitálu zaznamenal Jan Kopecký a naznačil, že i letos to s obhajobou vítězství myslí vážně. Dílčí vítězství ho posunulo na průběžné čelo závodu. Druhý nejrychlejší čas zajel Dominik Stříteský, třetí dorazil Adam Březík. Nejrychlejší trojice jezdců z druhé „erzety“ pilotuje Škody Fabie RS Rally2. Rožmitál znamenal stopku pro domácího Jiřího Sojku, který premiérově představil exotický Ford Puma Kit Car. Zastavila jej porucha převodovky. Miroslava Čabaje a Josefa Mandause postihly defekty, David Tomek měl problémy s poloosou své Fabie Rally2 Evo.
Devítikilometrová rychlostní zkouška Citajl sedla Václavu Pechovi s Fordem Focus WRC. Jenže plzeňský jezdec nestihl včas časovou kontrolu před tímto měřeným úsekem, za což obdržel penalizaci deseti sekund. Penalizace znamenala propad na páté průběžné místo. Druhý dojel Filip Mareš, který na 51. Rallye Český Krumlov představil novinku Toyotu GR Yaris Rally2. Rychlý čas na Citajlu ho posunul o jednu příčku výše v průběžném pořadí. Erik Cais, který jede českokrumlovskou soutěž vůbec poprvé, zajel na Citajlu třetí čas. Problémy s řazením Škody Fabia RS Rally2 postihly Adama Březíka, což vedlo k propadu ve výsledkové listině. Podobně na tom byl i David Tomek, u kterého pokračovaly problémy s poloosou Fabie Rally2 Evo. Po této rychlostní zkoušce odstoupil kvůli technické závadě brzd Michal Kraml.
Nejdelší dnešní rychlostní zkouškou byl divácky oblíbený Ján. Téměř čtrnáct kilometrů proletěl nejrychleji opět Václav Pech. Pouhou půl vteřinu „dostal“ Jan Kopecký, další vteřinu Dominik Stříteský, ale ten se v průběžném pořadí posunul na průběžně stříbrnou příčku. Za sebe odsunul Filipa Mareše, který na Jánu zajel až sedmý nejrychlejší čas. Problémy s poloosou stále trápily Davida Tomka. Problémy s řazením Alfy Romeo zpomalily Jakuba Fridricha, test dokončil s výraznou časovou ztrátou.
Riziku, že na rychlostní zkoušce mezi obrubníky se dá více ztratit než získat, nedbal Filip Mareš a vyhrál i opakovaný průjezd Super RZ v CB Auto Rallye Aréně na výstavišti v Českých Budějovicích. Druhý dojel Dominik Stříteský a třetí Adam Březík. Až pátý nejrychlejší čas zajel průběžně vedoucí Jan Kopecký, ale nijak to jeho průběžné vedení neohrozilo. Kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou vedl Ján Kundlák s Opel Corsou Rally4. V závěsu za ním se držel René Dohnal, startující s francouzským Peugeotem 208 Rally4 a třetí byl Filip Ocelka na stejném voze.
Po půlhodinové servisní zastávce u svých mechaniků se posádky vydaly vstříc opakovaným průjezdům pátečních klasických rychlostních zkoušek. Ztížit (již tak obtížné) podmínky na tratích rychlostních zkoušek českokrumlovské rallye jim měla rychle přicházející noc.
Erik Cais, který jede Rallye Český Krumlov poprvé v životě, zajel nejrychleji druhý průjezd rychlostní zkouškou Rožmitál. Hned za ním dojeli Dominik Stříteský a Adam Březík. Na průběžném pořadí se nic nezměnilo. Ze soutěže odstoupil kvůli technické závadě poloosy Karel Trněný.
Drama se událo před startem opakovaného průjezdu rychlostní zkouškou Citajl. Škodu Fabia Rally2 Evo Davida Tomka zachvátil požár. Zřejmě za pomoci přijíždějících posádek se ale oheň podařilo uhasit. Citajl zajel nejrychleji Dominik Stříteský, který se při loňském ročníku Rallye Český Krumlov zviditelnil „kolostřešní“ situací na skoku U Zikeše. Svým nejrychlejším časem se dotáhl na vedoucího Jana Kopeckého a po sedmi rychlostních zkouškách měli na desetinu vteřiny shodný čas! Druhým nejrychlejším časem se blýskl Erik Cais a posunul se na bronzovou průběžnou příčku. Filipa Mareše odsunul na bramborovou pozici.
Erik Cais vyhrál i poslední páteční rychlostní zkoušku, kterou byl opakovaný průjezd Jánem. Filip Mareš s Toyotou GR Yaris Rally2 byl druhý nejrychlejší. Dominik Stříteský, ač zajel „až třetí“ nejrychlejší čas, se s náskokem 0,8 sekundy stal vítězem úvodní etapy 51. Rallye Český Krumlov. Jan Kopecký s Janem Hlouškem dokončili páteční etapu na druhém místě. Erik Cais, kterého naviguje Petr Těšínský, se při své premiéře v Krumlově zapsal výborným třetím místem v etapě. Filip Mareš dokončil etapu na čtvrtém místě, Václav Pech na pátém. Po problémech s řazením se postupně výš posouval i Adam Březík. Šesté místo je dobrou výchozí pozicí po sobotní etapu. První pětice jezdců byla naskládána do necelých patnácti vteřin.
51. Rallye Český Krumlov po první etapě:
1. Stříteský / Hovorka – Škoda Fabia RS Rally2 – 35:29,0
2. Kopecký / Hloušek – Škoda Fabia RS Rally2 +0,8
3. Cais / Těšínský – Škoda Fabia RS Rally2 +4,7
4. Mareš / Bucha – Toyota GR Yaris Rally2 +9,3
5. Pech / Uhel – Ford Focus WRC +14,8
6. Březík / Krajča – Škoda Fabia RS Rally2 +1:41,8
7. von Thurn und Taxis / Hain – Škoda Fabia RS Rally2 +1:43.7
8. Jirásek / Machů – Škoda Fabia R5 +1:47,3
9. Enge / Engová – Toyota Yaris GR Rally2 +2:27,0
10. Cvrček / Prokorát – Škoda Fabia RS Rally2 +2:37,2
V kategorii historických vozidel byl po páté rychlostní zkoušce s téměř minutovým náskokem na čele Vlastimil Neumann se silnou čtyřkolkou Mitsubishi Lancer EVO III. Výkonově podobný Ford Escort RS Cosworth Libora Kotrmona byl na průběžně druhém místě. Na bronzové příčce byl zástupce domácího ČK motorsportu, legenda české rally – Jindřich Štolfa s dalším Fordem Escort. Jeho Escort ale nemá turbo a pohání ho jen jedna (zadní) náprava. Jindřich Štolfa se musel mít na pozoru, protože s devíti vteřinami ztráty za ním byla další silná čtyřkolka Subaru Impreza 555 bratří Jurečkových. Po druhé rychlostní zkoušce musel odstoupit Jiří Petrášek s Opel Ascona B.
V rámci Autoklubu MČR v historické rally měla páteční etapa jasného favorita. Na všech osmi rychlostních zkouškách byl nerychlejší Vlastimil Neumann, kterého naviguje Martin Hlavatý. Mitsubishi Lancer EVO III, se kterým tato dvojice závodí, si postupně na čele závodu vybudovala náskok dvě minuty a 14,5 sekundy. Druhá příčka po úvodní etapě 51. Rallye Český Krumlov patřila Liboru Kotrmonovi, kterému čte rozpis Veronika Teplá. Třetí místo patřilo Jindřichu Štolfovi, který startuje se Zdeňkem Hawlem na Fordu Escort RS 1600. Ti ztratili na vítězného Neumanna dvě minuty a 44,4 sekundy.
51. Rallye Český Krumlov – historické automobily po první etapě:
1. Neumann / Hlavatý – Mitsubishi Lancer EVO III – 41:02,2
2. Kotrmon / Teplá – Ford Escort RS Cosworth +2:14,5
3. Štolfa / Hawel – Ford Escort RS 1600 +2:44,4
4. Knížek / Šlegl – BMW 318 iS +3:25,3
5. Jurečka / Jurečka – Subaru Impreza 555 +3:23,8
6. Hráček / Hretík – Lada VFTS +3:53,9
7. Janota / Novák – Opel Ascona 400 +3:59,3
8. Hejhal / Hejhal – Škoda 130 LR +5:21,3
9. Mihulka / Soumar – Ford Escort RS 2000 +5:56,6
10. Řepa / Votava – Škoda 130 LR +6:19,6
V hodnocení Poháru Pořadatele probíhá boj mezi rakouskými dvojicemi. Rychlejší po páteční etapě jsou Michael Franz se Sabrinou Knödlseder, startující s Volkswagenem Golf III Kit Car. Pouhých 5,8 sekundy ztrácejí Lukas Dirnberger s Lukasem Martinelli na Fordu Fiesta ST.
V cíli páteční etapy jsou i účastníci startující v rámci XVI. Rallye Legendy Show.