49. Rallye Český Krumlov 2022 měla v pátek na programu šest rychlostních zkoušek v celkové délce šestapadesáti měřených kilometrů. Jihočeská soutěž je zařazena do FIA – European Rally Trophy a do českého SONAX Mistrovství ČR v rally. Po soudobých vozech se do první etapy vydali i soutěžící, jedoucí s historickými vozy. Startovní pole doplnily i vozy startující v rámci XIV. Rallye Legendy Show. V Českých Budějovicích panovalo od rána letní počasí a po poledni rtuť teploměru atakovala 30 stupňů Celsia. Do závodu bylo převzato rovných 100 posádek (67 soudobých aut včetně Poháru pořadatele, 23 historických a 10 legend).
Legendy zahájily program na českobudějovickém Výstavišti. Úderem 16. hodiny se na trať CB Auto Rallye Arény vydal Jan Kopecký se Škodou Fabia Rally2 Evo a hned zajel i nejrychlejší čas. S minimální ztrátou 0,3 vteřiny proťal cílovou fotobuňku Filip Mareš, startující se stejným vozem. „Až“ třetí čas, ale se ztrátou jediné vteřiny na vedoucího jezdce, dojel obhájce loňského vítězství Václav Pech. Nejrychlejším historikem byl Ford Escort RS Cosworth Vlastimila Neumanna. Necelých deset vteřin ztratil na silného Forda Jan Frei se Škodou 130 LR. Jiří Petrášek s Opel Ascona B se uvedl třetím místem.
První klasickou rychlostní zkoušku, kterou byl Rožmitál, zajel nejrychleji opět Jan Kopecký a lehce navýšil svůj náskok ve vedení závodu. Václav Pech ztratil na vedoucího jezdce pouhých 0,3 vteřiny a vyhoupl se na průběžné druhé místo. Filip Mareš zajel až třetí čas a v celkovém pořadí to znamenalo propad o příčku níže, na třetí průběžné místo. Skvělý čas zajel na tomto testu Adam Březík a přeskočil v průběžném pořadí svého velkého juniorského soupeře Dominika Stříteského. Výborně jel Jaromír Tarabus, který s vozem s jednou poháněnou nápravou držel průběžně devátou příčku. Rožmitál bohužel znamenal stopku pro domácí posádku Jiří Sojka a Jaroslav Kaločai. Suzuki Swift Sport postihla technická závada. Jiří Petrášek s historickou Asconou zajel na Rožmitále nejrychlejší čas a probojoval se do průběžného čela historiků. Ze čtvrtého průběžného místa musel odstoupit kvůli technickým problémům Francouz Scellier s BMW. Otakar Zenkl na tomto testu havaroval a soutěž pro něj rovněž skončila. Rychlostní zkouška Rožmitál byla konečnou i pro Škodu 130 L Karla Horčíka.
Kultovní místo českokrumlovské rallye je obec Svatý Jan nad Malší. Podle něj je pojmenován i třetí test pátečního harmonogramu. Václav Pech zavelel k útoku, test vyhrál a dostal se do průběžného vedení. Jan Kopecký ztratil na plzeňského pilota skoro dvě vteřiny a propadl se na průběžně druhé místo. Filip Mareš zajel na Jánu třetí čas, v celkovém pořadí se nic nezměnilo. Na osmé místo se propadl Karel Trojan, který startuje se Škodou Fabia R5. V historicích se do průběžného čela soutěže zpět propracoval Vlastimil Neumann s Fordem.
Druhý průjezd Super RZ v Českých Budějovicích se odjel ještě za světla a na soutěžící po tomto diváckém testu čekali jejich mechanici v servisu. Smůlu měl rakouský jezdec Marcus Steinbock, který s Hyundai i20 R5 zajel o kolo méně a inkasoval penalizaci. Na průběžném pořadí včetně hodnocení historiků tento test nic nezměnil. Jedenácté místo v průběžném pořadí patřilo Davidu Soldátovi, kterého naviguje domácí Jan Winzig. Pro tuto jihočeskou posádku je 49. Rallye Český Krumlov premiérou s vozem kategorie R5.
Opakované průjezdy rychlostními zkouškami Rožmitál a Ján se odjely již za tmy. S velkými obavami všichni sledovali meteoradar, který avizoval silné bouřky, blížící se do České republiky. Bouřka nebo silné přeháňky tak nějak k Rallye Český Krumlov patří, ale je pravdou, že vždy situaci spíše komplikovaly. Letos na ně v páteční etapě nedošlo. Jan Kopecký se nechtěl smířit s druhým místem v průběžném pořadí soutěže a zajel na Rožmitále nejrychlejší čas. Ten mu dopomohl k návratu na čelo závodu. Václav Pech ale ztratil na jezdce Fabie pouhých 1,3 vteřiny. Filip Mareš sledoval souboj svých největších rivalů zpovzdálí ze třetí pozice. Na tomto měřeném úseku havaroval Aleš Jirásek s Petrem Machů. Po jejich havárii byl test zastaven a následně zrušen kvůli neprůjezdnosti trati. Zbylým posádkám včetně historiků byl přidělen náhradní čas.
Závěrečnou rychlostní zkoušku Ján, která byla nejdelším měřeným úsekem páteční etapy, vyhrál Václav Pech s Fordem Focus WRC, ale na vítězství v etapě to nestačilo. Druhý Jan Kopecký ztratil v erzetě pouhých 0,2 vteřiny a o zanedbatelných 0,3 vteřiny si udržel vedoucí pozici po prvním dní 49. Rallye Český Krumlov 2022. Opět třetí čas a průběžně třetí místo absolutně patřilo Filipu Marešovi. Souboj juniorů Dominika Stříteského a Adama Březíka (oba Škoda Fabia R5) o čtvrté místo skončil nerozhodně. Po úvodní etapě 49. Rallye Český Krumlov mají totiž oba na desetinu vteřiny shodný čas! V kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou byl nejrychlejším jezdcem zkušený Jaromír Tarabus, druhá příčka patřila Bulharu Danielu Popovovi a třetí byl Robert Hordossy. Všichni závodili s vozy Peugeot 208 Rally4. V Poháru pořadatele byl nejrychlejším jezdcem Rakušan Richard Knapp s Mitsubishi Lancer EVO III. Vítězství v rámci Autoklub MČR v rally historických automobilů patřilo po první etapě Vlastimilu Neumannovi s Fordem Escort RS Cosworth. Na druhé místo se po posledním měřeném úseku dostal Jan Frei se Škodou 130 LR a odsunul tak Jiřího Petráška s Opel Asconou B na třetí místo.
Pořadí po první etapě 49. Rallye Český Krumlov 2022:
1. Jan Kopecký / Jan Hloušek (Škoda Fabia Rally2 Evo) 23:30,7
2. Václav Pech / Petr Uhel (Ford Focus WRC) +0,3
3. Filip Mareš / Radovan Bucha (Škoda Fabia Rally2 Evo) +24.4
4. Dominik Stříteský / Jiří Hovorka (Škoda Fabia R5) +43,9
5. Adam Březík / Ondřej Krajča (Škoda Fabia R5) +43,9
6. Martin Vlček / Alexandra Skripová (Hyundai i20 N Rally2) +2:45,9
Pořadí po první etapě 49. Rallye Český Krumlov 2022 (historici):
1. Vlastimil Neumann / Martin Hlavatý (Ford Escort RS Cosworth) 35:45,7
2. Jan Frei / Roman Maryška (Škoda 130 LR) +56,7
3. Jiří Petrášek / Josef Král (Opel Ascona B) +1:12,3
4. Jindřich Štolfa / Zdeněk Hawel (Rover 220 Gti) +1:49,3
5. Michal Pavlíček / František Poláček (Ford Escort RS 1600) +2:20,9
6. Vratislav Hýbner / Veronika Teplá (Ford Sierra RS Cosworth) +2:24,4