Dnes odpoledne odstartoval z českokrumlovského náměstí jubilejní 50. ročník Rallye Český Krumlov. Soutěž, která je započítávána do FIA European Rally Trophy a PSG Mistrovství České republiky v rally. Na náměstí Svornosti se soutěžní vozy dostaly po průjezdu historickým centrem Českého Krumlova a staly se tak zajímavým zpestřením i pro turisty.
V harmonogramu páteční etapy bylo sedm měřených úseků. Rožmitál, Citajl a Ján. Citajl se do harmonogramu soutěže vrátil po několika letech, navíc v prodloužené podobě a v opačném směru. Po první sekci třech klasických rychlostních zkoušek se odjela rychlostní zkouška na výstavišti v Českých Budějovicích. Následně se závodní vozy svěřily do péče svých mechaniků a za soumraku se vydaly na opakované průjezdy měřených úseků.
Zcela netradičně se nezačínalo na českobudějovickém výstavišti, ale ze startovní rampy se soutěžící vydali na úvodní měřený test, Rožmitál. Tato jezdecky náročná rychlostní zkouška nejlépe sedla Václavu Pechovi, kterého naviguje Petr Uhel. Cílovou fotobuňku jejich Ford Focus WRC proťal v nejrychlejším čase. Pouhé čtyři vteřiny ztráty zaznamenali na prvním Rožmitále Jan Kopecký s Janem Hlouškem, startující se stále novou Škodou Fabia RS Rally2. V těsném odstupu a se ztrátou pouhých 5,8 vteřiny na vítězného Pecha dojel do cíle „vložky“ junior Dominik Stříteský se Škodou Fabia R5. Úvodní měřený test znamenal stop pro domácího Narovce, protože bez uraženého kola pokračovat dále nelze. Defekt zaznamenali Miroslav Kalina a Petr Telipský, problém s kolem řešil Robert Hordossy.
Václav Pech vyhrál i první průjezd Citajlem a nenechává nikoho na pochybách, že to s absolutním vítězstvím na jubilejním 50. ročníku Rallye Český Krumlov myslí zcela vážně. Pouhou vteřinu a tři desetiny ztratil Jan Kopecký a nejrychlejší dvojici na čele se zuby nehty drží Dominik Stříteský. Technické závady postihly na Citajlu Petra Jindru a Vlastimila Hodaně. Po projetí tohoto měřeného úseku ze soutěže odstoupil Marcel Tuček, rovněž pro technickou závadu.
Třetím pátečním úsekem je rychlostní zkouška Ján s legendárním diváckým místem Col de Jan. Ani zde plzeňský jezdec startující s „wéercéčkem“ od Fordu nenašel přemožitele. Druhý Jan Kopecký zaznamenal minimální ztrátu 0,7 vteřiny a rozdíl mezi ním a prvním je rovných šest vteřin. Dominik Stříteský má letošní ročník českokrumlovské soutěže velice dobře rozjetý a ztrácí na vedoucího pouhých 18 vteřin. I Ján znamenal pro některé posádky konec účinkování v páteční etapě. Lubomír Tenkl s rychlým BMW M3 odstoupil kvůli poruše převodovky, Tomáš Uher a Karel Hock kvůli technickým poruchám jejich vozů.
Po třech klasických měřených testech byla na programu CB Auto Rallye Arena na výstavišti v Českých Budějovicích. Jednalo se jediný průjezd touto diváckou rychlostní zkouškou v úvodní etapě. Po nejrychlejším čase na shakedownu potvrdil svou rychlost na super RZ Dominik Stříteský a sebral Pechovi dílčí vítězství. Na celkovém průběžném pořadí se nic nezměnilo. Svou první soutěž s vozem kategorie R5 jede Jakub Jírovec. Dosud jsme ho vídali na českých soutěžích za volantem Alpine A110, který pohání pouze zadní náprava. Po první sekci mu patří jedenácté místo v průběžném pořadí.
V kategorii historických automobilů vévodí průběžnému pořadí zlínský Vlastimil Neumann, který přivezl do Českého Krumlova Mitsubishi Lancer EVO III. Stříbrná pozice patří legendárnímu Jindřichovi Štolfovi, který letos premiérově startuje s Fordem Escort RS 1600. Ztráta na vedoucího je víc než jedna minuta. Bronzová příčka patří velice těsně Janu Freiovi se Škodou 130 LR, protože pouhou 1,5 vteřiny za ním je Martin Knížek s BMW 318 iS. Hned v úvodním testu kvůli technické závadě skončil Vojtěch Štajf, který startoval s Toyotou Celica. Následovali ho Fin Jari Hämäläinen nebo Martin Klepáč, které rovněž zastavila technická závada. Na Citajlu odstoupili Jiří Král s Josefem Králem, na Výstavišti České Budějovice další legendární soutěžák Vladimír Berger.
Do cíle páteční etapy zbývaly opakované průjezdy klasickými rychlostními testy. Tmou pokrytý Rožmitál opět nejrychleji zajel Václav Pech, druhý proťal cílovou fotobuňku Dominik Stříteský s Fabií R5, až třetí čas ukázala časomíra Janu Kopeckému. Z výsledkových listin se vytratil po havárii na této rychlostní zkoušce David Směja.
Měřený úsek číslo šest byl opakovaný průjezd Citajlem. Tam Jan Kopecký pořádně přišlápl plynový pedál své Škody Fabia RS Rally2 a připsal si první dílčí vítězství v 50. Rallye Český Krumlov. Václav Pech si připsal druhý nejrychlejší čas a jeho náskok na čele závodu se ztenčil na 8,5 vteřiny. Stabilní, ale velice dobré třetí časy zajížděl v celé etapě juniorský závodník Dominik Stříteský.
Závěrečnou rychlostní zkoušku úvodní etapy letošní Rallye Český Krumlov si pro sebe opět připsal Václav Pech. Se spolujezdcem Petrem Uhlem se tak stali vítězi první etapy jihočeské soutěže. Jan Kopecký zajel v závěrečném pátečním tesu druhý čas a stejná příčka mu patří i v etapě. Dominik Stříteský se Škodou Fabia R5 si zaslouženě připsal bronzovou příčku. Rychlostní zkouška byla zrušena po havárii startovního čísla 62.
Nejrychlejším vozem s jednou poháněnou nápravou je Renault Clio Rally4 s Jánem Kundlákem za volantem. Po první etapě jim patří průběžné jedenácté místo. Druhou nejrychlejší dvojkolkou je stejný vůz jen řízený Filipem Ocelkou, třetí místo patří René Dohnalovi s Peugeotem 208 Rally4.
Výsledky po 1. etapě 50. Rallye Český Krumlov absolutně:
- Pech / Uhel – Ford Focus WRC 37:51,6
- Kopecký / Hloušek – Škoda Fabia RS Rally2 +9,6
- Stříteský / Hovorka – Škoda Fabia R5 +29,0
- Březík / Krajča – Škoda Fabia R5 +1:08,3
- Cvrček / Prokorát – Škoda Fabia R5 +2:36,4
- Vlček / Kunst – Hyundai i20 R5 +2:43,6
- Jirásek / Machů – Škoda Fabia R5 +3:09,4
- Soldát / Winzig – Škoda Fabia R5 +3:35,7
- Trojan / Jůrka – Škoda Fabia R5 +3:51,8
- Jírovec / Jindra – Škoda Fabia R5 +3:55,6
Na čele v kategorii historických automobilů se nic nezměnilo ani po opakovaných průjezdech rychlostních zkoušek. Poslední rychlostní zkouška Ján byla po havárii soudobého automobilu pro pole historických vozů zrušena. Nejrychlejším jezdcem úvodní etapy byl Vlastimil Neumann, který řídí silné Mitsubishi Lancer EVO III. Jindřichu Štolfovi, jedoucímu za domácí tým ČK motorsport, patří stříbrná příčka a Jan Frei zůstal po etapě třetí.
Výsledky po 1. etapě 50. Rallye Český Krumlov – historické automobily
- Neumann / Hlavatý – Mitsubishi Lancer EVO III 36:10,8
- Štolfa / Hawel – Ford Escort RS 1600 +1:25,6
- Frei / Maryška – Škoda 130 LR +1:56,8
- Knížek / Šlegl – BMW 318 iS +2:20,1
- Kašpar / Adámek – Škoda 130 LR +2:27,8
- Pavlíček / Stráský – Ford Escort RS 1600 +3:19,1
- Kotrmon / Pečenková – Ford Escort RS Cosworth +3:21,6
- Šrámek / Poch – BMW 318 iS +3:48,6
- Hejhal / Hejhal – Škoda 130 LR +4:28,2
- Jurečka / Jurečka – Subaru Impreza 555 +4:32,8
XV. ročník Rallye Legendy Show, což je demonstrační jízda historických soutěžních automobilů, má opravdu nabitou startovní listinu, ve které jsou skvosty jako Audi Quattro S1, Lancia Delta HF Integrale, Ford Escort RS 1600, Toyota Celica Mercedes 190 nebo Porsche 911. Legendy se divákům u tratí rychlostních zkoušek představily na každé rychlostní zkoušce mimo českobudějovického výstaviště pouze jednou. Na výstavišti svůj dnešní program legendy začaly a zároveň po druhém průjezdu ukončily. Mezi účastníky naleznete posádky z České republiky, Polska, Německa nebo Itálie. Program legend bude pokračovat i zítra.